EFT Kortversionen

      Var knackar man?

      Vad säger man medan man knackar??







Kortversionen

  1. Börja med att identifiera och sätta ord på ditt problem, försök att vara så specifik kring din upplevelse som du kan. Jobbar du med värk eller annat besvär i kroppen, var specifik med VAR besväret är på kroppen, HUR det känns. Vill du utöka, tänk på vad det PÅMINNER om (ex huvudvärk kan påminna om bastrummor i huvudet).


  1. Känn efter hur starkt du upplever problemet på en skala mellan 0-10 där 10 är det starkaste. Detta för att veta om du når framsteg. När du jobbar med emotionellt problem, är det därför viktigt att du vet hur det KÄNNS när du inleder, VAR nånstans i kroppen det känns såhär, för att sen kunna veta om det inträffat någon skillnad.


  1. För att minimera försvaret som vi alla bär på, gör vi en sk set up på handkanten (om du vill, kan du fundera en vända på dina försvar mot att bli frisk. Vad skulle du behöva släppa av nuvarande tillstånd som kan kännas bekvämt, vad skulle du behöva göra om du blev frisk, som kanske kan skrämma). Knacka med ena handen på andra handens handkant samtidigt som du tre gånger högt säger “Fastän jag har det här _ problemet (fyll i) _ så accepterar jag mig själv helt och fullt”. Exempelvis:
    “Fastän det är stelt och värker lite i min nacke så accepterar jag mig själv helt och fullt.”
    “Fastän jag är så ledsen för att Anna sa att hon inte hade tid idag att träffa mig, så accepterar jag mig själv helt och fullt.”
    “Fastän jag är så arg på Olof så….”
    “Fastän jag är helt galet sugen på den där chokladbiten så …”


  1. Tänk ut en påminnelsefras, t.ex ”värk i nacken”, ”jag är så ledsen”, ”choklad” och upprepa den högt för dig själv medan du knackar lätt 6 till 10 gånger per punkt. Knacka på punkterna i följande ordning: Ögonbryn, Sidan av ögat, Under ögat, Under näsan, Hakan, Nyckelben, Under armen, Nedanför bröstet (syns inte på bilden, tänk andra revbenet nerifrån rakt under bröstvårtan), Ovanpå huvudet. Upprepa serien 2 gånger.

Tillståndet ska vara fokus på besväret och avslappnat.


  1. Ta ett djupt andetag och känn återigen efter hur starkt problemet är på skalan 0-10. Har det inte nått en behaglig nivå, gör om steg 3 och 4, kanske med nya ord om problemets karaktär ändrats. Ett problem består av flera aspekter, dvs du kan ha jobbat med en aspekt och behöver nu ändra till en annan. Alternativt dolde sig ett annat relaterat problem till det du jobbade med. Använd två eller tre fingrar när du knackar. Du kan knacka på en eller båda sidorna av kroppen. Meridian systemet är bilateralt vilket gör att effekten från en sida sprider sig till den andra.


Lär dig mer om EFT genom vår gratis vdeokurs genom att klicka här!